Anul 2018: încă un an de succes pentru propaganda mediatică în Moldova ?



Guvernanții noștri s-au lăudat în anul 2018 cu Legea privind modificarea Codului Audiovizualului (legea „anti-propagandă” - publicată în Monitorul Oficial din 12 ianuarie 2018, care a intrat în vigoare pe 12 februarie ) pentru a ne convinge că se vor duce lupte cu fake-urile și dezinformarea. Oare ce se întâmplă cu adevărat?

Ce au făcut televiziunile rusești care ,, au călcat pe bec’’ ?

Televiziunile care nu au respectat legea au luat amenzi și … au continuat repetat să transmită materiale propagandistice. Iată spre exemplu, RTR Moldova a fost amendată cu 55.000 de lei pentru difuzarea emisiunilor informative din Federația Rusă iar PRIME TV, cu 70.000 de lei pentru transmisiunea paradei consacrată Zilei Victoriei, de la Moscova.  Credeți că aceste posturi TV s-au speriat de plata acestor amenzi ? Desigur ca nu, ele cu siguranță le-au plătit pentru a putea difuza și pe viitor noi materiale propagandistice. Aceste sume de bani nu sunt un factor de îngrijorare pentru televiziunile menționate deoarece, cel mai probabil, au susținerea financiară rusească care le vor acoperi aceste cheltuieli.

Ce ne mai spun noile televiziuni ?

În acest an a apărut pe grilă un nou post TV Televiziunea Centrală, afiliat primarului de la Orhei, Ilan Șor, care mai are sub control și postul Orhei TV. Dacă deschidem televizorul și ne interesăm puțin ce arată această Televiziunea Centrală, vom vedea multe filme artistice și seriale rusești care spun diverse povești romantice cu iz de  nostalgie sovietică. La știri, după cum era de așteptat, se spune numai de bine despre primarul Șor și partidul pe care îl conduce.  De fapt, nu se întâmplă nimic nou sub soare. Ilan Șor nu este altceva decât un alt om politic cu bani care a reușit să își organizeze comunicarea cu masele prin intermediul unor televiziuni controlate de el. Vladimir Plahotniuc și Igor Dodon au la rândul lor holdinguri media unde apar și se manifestă după bunul lor plac.  Show-ul mare abia urmează în anul 2019 și aceste televiziuni se vor transforma și mai mult în arme propagandistice cu efect asupra minților moldovenilor, încă neînzestrată suficient cu gândire critică. 

Deci nu s-a putut face nimic împotriva propagandei nici în anul 2018 ?

Unele lucruri bune s-au putut realiza deoarece nu toată presa este capturată politic și plus la asta mai există unele inițiative civice demne de lăudat.  Din fericire, donatorii externi occidentali susțin de mai mulți ani diverse proiecte care au ca scop educația mediatică și per general explicarea cetățenilor asupra pericolelor dezinformării și propagandei interne/externe.

Spre exemplu,  elevii claselor a III-a – a IV-a au posibilitatea de a învăța din  manualul Educație pentru media , în cadrul unei discipline opționale. Acest manual reprezintă o inițiere în mass-media și explică noțiunile de  baza despre media pe înțelesul copiilor. În acest an a apărut și un manual similar pentru clasele a VII-a – a VIII-a, care aduce informații mai elaborate precum siguranța on-line si crearea conținutului digital.

Aceste manuale reprezintă meritul organizației Centrul pentru Jurnalism Independent care lucrează deja de mai bine de 4 ani pentru educație mediatica în țara noastră. Aceeași organizație coordonează platforma http://mediacritica.md unde am plăcerea să contribuie și subsemnatul cu materiale de analiza care dezvoltă spiritul critic al consumatorilor de media din Republica Moldova. Vedeți aici materialele mele.  Nu trebuie să uitam nici de portalul https://stopfals.md/ care ne atenționează cu privire la știrile false care apar în spațiul informațional.

Nu în ultimul rând, am avut și eu posibilitatea să fac măcar puțin impact prin intermediul Centrului Analitic Independent ,,Spirit Critic’’. Pe parcursul anului, am organizat mai multe mese rotunde unde am prezentat, atât academic cât și mai puțin, ce este propaganda mediatică și de ce anume gândirea și spiritul critic este soluția care ne va salva de întuneric. Țin în special să menționez despre Curs internaţional pentru combaterea fake news care a avut loc simultan la București /Chișinău în zilele de 20-21 aprilie 2018. Participanții, care au fost 30 la număr, au dobândit cunoștințe privind noile  instrumentele digitale, dialogând în mod direct cu experți în domeniu, dezvoltându-si astfel spiritului critic și analitic. Aici am avut ca partener  Think tank-ul Chamber of Excellence in International Affairs(Romania) și finanțat de către Departamentul de Stat al SUA prin Digital Communication Network.   





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

COVID-19 – lumea la marginea prăpastiei sau când fiecare este ,,oleacă’’ doctor

Diferența contează ! Diferența dintre suportul financiar din UE și cel din Rusia