Diferența contează ! Diferența dintre suportul financiar din UE și cel din Rusia



Schimbările a trei guverne pe parcursul anului 2019 nu au avut consecinţe benefice, Republica Moldova rămânând în continuare dependentă de împrumuturile și ajutoarele acordate de partenerii externi și de remitențele cetățenilor noștri plecați peste hotare. Mai mult decât atât, din cauza instabilității politice, am bătut pasul pe loc și cu recuperarea banilor din miliardul furat. Țara noastră s-a bazat și se bazează pe partenerii de dezvoltare pentru a rezista din punct de vedere financiar. Haideți să vedem cine ne susține mai bine: țările UE sau Federația Rusă ?
În ultimii 20 de ani Moldova a beneficiat de un suport financiar extern în mărime de 37,8 miliarde lei, dintre care 56% sau 21,3 miliarde lei sub formă de granturi și 16,5 miliarde lei creșterea netă a împrumuturilor externe. Tot în această perioadă cheltuielile Bugetului de Stat au constituit 388 miliarde lei, iar 9,7% au fost acoperite din sursele externe, mai exact 5,5% din granturi și 4,2% din împrumuturi. Astfel fiecare al 10-lea leu cheltuit de Guvern în ultimii 20 de ani a fost din surse externe. 
Este important de menționat că, în ultimii şapte ani, Republica Moldova a primit din partea Uniunii Europene între 610 şi 740 mil. euro sub formă de granturi. Să nu uităm că acestea sunt nerambursabile, destinate proiectelor de aprovizionare cu apă, proiecte care ţin de drumuri, proiecte în domeniul energiei. UE subliniază permanent angajamentul necondiționat pentru reforme care este desigur doar în interesul ţării noastre. Să nu uităm că, Uniunea Europeană este principala destinație pentru mărfurile și serviciile moldovenești, iar exportul de mărfuri spre această piață a fost, practic, în continuă expansiune. Între 2000 și 2018, valoarea exporturilor a crescut de la 165,3 mil USD de la 1,86 mild USD.
Nu în ultimul rând, sume importante vin și prin programe transfrontaliere cu România, care este sursa a multe milioane de euro care pot fi folosite pentru infrastructură.  Doar doresc să punctez că Sala cu Orgă din Chișinău (în imagine), o clădire construită încă în anul 1901, a fost renovată cu ajutorul Guvernului României care a oferit un grant de un milion de euro în acest scop în anul 2014. Iar pentru renovarea şi dotarea grădiniţelor din Republica Moldova Guvernul României a alocat 20 de milioane de euro și alte 3 milioane de euro pentru proiecte de sporirea accesului și a gradului de participare a copiilor la educație timpurie în Republica Moldova.  
Cu părere de rău, din cauza fluctuațiilor politice din 2019, Moldova s-a trezit într-o  perioadă de izolare financiară. Suportul financiar extern până în septembrie 2019 se ridică la doar 1,37 miliarde lei, cea ce constituie 1,5% din cheltuielile Bugetului de Stat, valoare minimă de după 2008. Este perioada când Moldova nu poate accesa nu doar granturi, dar și împrumuturi externe. Rămâne doar să sperăm că blocajul extern va fi depășit cu succes în perioada imediat următoare.
O dată cu investirea guvernului Chicu, noul premier a anunțat că a ajuns la un acord de principiu cu partea rusă privind acordarea unui credit de 500 de milioane de dolari pentru Republica Moldova care vor fi direcționați pentru proiecte de infrastructură. Mai exact - pentru construirea de drumuri. Mai mult de atât, președintele Igor Dodon a trâmbițat că va transforma Moldova într-un șantier în 2020 (an în care, coincidență sau nu, sunt preconizate alegeri prezidențiale). Astfel că, este ușor de înțeles, reparația drumurilor, se pare, va fi principala temă de campanie a lui Igor Dodon în 2020. Apropo, întâmplător sau nu, Partidul Democrat l-a fel și-a concentrat strategia electorală pe construcția drumurilor. Deci nimic nou sub soare !
 Însă între asistența financiară oferită de Uniunea Europeană și creditarea promisă de Federația Rusă există o diferență majoră. Mai exact, UE oferă granturi nerambursabile pentru dezvoltarea statului, în timp ce creditele rusești vin întotdeauna cu anumite condiții. UE oferă Chişinăului susținere pentru reforme și standarde care deschid Europa și piața globală pentru produsele din Republica Moldova. Deci UE este sursă de modernizare a țării la standardele internaționale.
Rusia este interesată mai degrabă să aibă o imagine bună în calitate de stat donator, chiar dacă nici pe departe nu este așa. De fapt, moldovenii resimt suportul din Federația Rusă prin remitențele rudelor lor care trimit banii acasă. După cum este clar, cei care merită a fi lăudați sunt emigranții noștri din spațiul CSI, care muncesc din greu, și mai puțin statul rus.
Mai există încă mitul că Federația Rusă acordă din bunătatea ei un preț ieftin pentru gaz Republicii Moldova. Însă după cum remarcă mai mulți experți și Vadim Brînzan, fost ministru al Economiei în guvernul condus de Maia Sandu, în ultimele 9 luni preţul gazelor pe piețele internaționale a scăzut esențial astfel că preţul oricum urma să se micşoreze, inclusiv pentru țara noastră, de la 1 ianuarie 2020.  Este bine să știm că prețul gazelor se stabilește trimestrial, adică la fiecare trei luni se schimbă, în funcție de prețul gazului pe piața UE cu un an în urmă. Cu toate acestea, elitele noastre politice își fac nemeritat publicitate electorală și se laudă că au negociat niște condiții avantajoase astfel încât populația să fie asigurată cu gaze, mai ales pe timp de iarnă.
  Moldova fără suport extern poate supraviețui, dar nu se poate dezvolta
Guvernarea de la Chișinău ar putea îngheța, din martie 2020, relațiile cu FMI. Premierul Ion Chicu argumentează că „nu-i exclus că va trebui să luăm o pauză în relațiile cu această instituție financiară internațională”.  Președintele Dodon se contrazice singur pe această temă. Pe de o parte, poziția președintelui la acest subiect este că „Nu mai putem trăi din credite și ajutoare venite din afara țării. Trebuie doar să muncim mai mult’’. Însă pe de altă parte, își construiește campania electorală pe creditul rusesc de 500 milioane USD. Deocamdată nu sunt nici un fel de garanții că vom primi măcar un dolar de la ruși. Acest credit este la moment doar o promisiune care apropo a mai existat și în 2009,  bani care nu au venit nici atunci. În schimb, prin declararea creditului rusesc, Dodon și Chicu generează reticența UE și a partenerilor occidentali față de Republica Moldova, care echivalează cu blocarea dialogului cu FMI, UE și alți creditori.
Poate Moldova să supraviețuiască fără suport financiar extern? De supraviețuit da, de dezvoltat nu. În lipsa uni suport financiar extern Guvernul poate să-și onoreze obligațiile sale sociale, salariale și de întreținere curentă a instituțiilor. Însă acest lucru se realizează din contul investițiilor în infrastructură. Altfel spus toți banii ,,se duc repede” și oamenii de rând pe bună dreptate nu observă cum se dezvoltă infrastructura.


Autor
Șaran Vladislav
Acest material a fost scris cu susținerea companiei «Genergy S.R.L.» Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția «Genergy S.R.L.» Moldova.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

COVID-19 – lumea la marginea prăpastiei sau când fiecare este ,,oleacă’’ doctor

Anul 2018: încă un an de succes pentru propaganda mediatică în Moldova ?