Diferența contează ! Diferența dintre suportul financiar din UE și cel din Rusia
Schimbările a trei
guverne pe parcursul anului 2019 nu au avut consecinţe benefice, Republica
Moldova rămânând în continuare dependentă de împrumuturile și ajutoarele
acordate de partenerii externi și de remitențele cetățenilor noștri plecați
peste hotare. Mai mult decât atât, din cauza instabilității politice, am bătut
pasul pe loc și cu recuperarea banilor din miliardul furat. Țara noastră s-a
bazat și se bazează pe partenerii de dezvoltare pentru a rezista din punct de
vedere financiar. Haideți să vedem cine ne susține mai bine: țările UE sau
Federația Rusă ?
În ultimii 20 de ani
Moldova a beneficiat de un suport financiar extern în mărime de 37,8
miliarde lei, dintre care 56% sau 21,3 miliarde lei
sub formă de granturi și 16,5 miliarde lei creșterea netă a împrumuturilor
externe. Tot în această perioadă cheltuielile Bugetului de Stat au constituit
388 miliarde lei, iar 9,7% au fost acoperite din sursele externe, mai exact
5,5% din granturi și 4,2% din împrumuturi. Astfel fiecare al 10-lea leu
cheltuit de Guvern în ultimii 20 de ani a fost din surse externe.
Este important de
menționat că, în ultimii şapte ani, Republica Moldova a primit din partea
Uniunii Europene între 610
şi 740 mil. euro sub formă de granturi. Să nu uităm că
acestea sunt nerambursabile, destinate proiectelor de aprovizionare cu apă,
proiecte care ţin de drumuri, proiecte în domeniul energiei. UE subliniază
permanent angajamentul necondiționat pentru reforme care este desigur doar în
interesul ţării noastre. Să nu uităm că, Uniunea Europeană este principala
destinație pentru mărfurile și serviciile moldovenești, iar exportul de mărfuri
spre această piață a fost, practic, în continuă expansiune. Între 2000 și 2018,
valoarea exporturilor a crescut de la 165,3
mil USD de la 1,86 mild USD.
Nu în ultimul rând,
sume importante vin și prin programe transfrontaliere cu România, care este
sursa a multe milioane de euro care pot fi folosite pentru infrastructură. Doar doresc să punctez că Sala
cu Orgă din Chișinău (în imagine), o clădire construită încă în anul
1901, a fost renovată cu ajutorul Guvernului României care a oferit un grant de
un milion de euro în acest scop în anul 2014. Iar pentru renovarea şi dotarea
grădiniţelor din Republica Moldova Guvernul României a alocat 20
de milioane de euro și alte 3 milioane de euro
pentru proiecte de sporirea accesului și a gradului de participare a copiilor
la educație timpurie în Republica Moldova.
Cu părere de rău, din
cauza fluctuațiilor politice din 2019, Moldova s-a trezit într-o perioadă de izolare financiară. Suportul
financiar extern până în septembrie 2019 se ridică la doar 1,37 miliarde lei,
cea ce constituie 1,5% din cheltuielile Bugetului de Stat, valoare minimă de
după 2008. Este perioada când Moldova nu poate accesa nu doar granturi, dar și
împrumuturi externe. Rămâne doar să sperăm că blocajul extern va fi depășit cu
succes în perioada imediat următoare.
O dată cu investirea
guvernului Chicu, noul premier a anunțat că a ajuns la un acord de principiu cu
partea rusă privind acordarea unui credit de 500
de milioane de dolari pentru Republica Moldova care vor fi
direcționați pentru proiecte de infrastructură. Mai exact - pentru construirea
de drumuri. Mai mult
de atât, președintele Igor Dodon a trâmbițat că va transforma
Moldova într-un șantier în 2020 (an în care, coincidență sau nu, sunt
preconizate alegeri prezidențiale). Astfel că, este ușor de înțeles, reparația
drumurilor, se pare, va fi principala temă de campanie a lui Igor Dodon în 2020.
Apropo, întâmplător sau nu, Partidul Democrat l-a fel și-a concentrat strategia
electorală pe construcția drumurilor. Deci nimic nou sub soare !
Însă între asistența financiară oferită de
Uniunea Europeană și creditarea promisă de Federația Rusă există o diferență
majoră. Mai exact, UE oferă granturi nerambursabile pentru dezvoltarea
statului, în timp ce creditele rusești vin întotdeauna cu anumite condiții. UE oferă Chişinăului
susținere pentru reforme și standarde care deschid Europa și piața globală
pentru produsele din Republica Moldova. Deci UE este sursă de modernizare a
țării la standardele internaționale.
Rusia este interesată mai
degrabă să aibă o imagine bună în calitate de stat donator, chiar dacă nici pe
departe nu este așa. De fapt, moldovenii resimt suportul din Federația Rusă
prin remitențele rudelor lor care trimit banii acasă. După cum este clar, cei
care merită a fi lăudați sunt emigranții noștri din spațiul CSI, care muncesc
din greu, și mai puțin statul rus.
Mai există încă mitul
că Federația Rusă acordă din bunătatea ei un preț ieftin pentru gaz Republicii
Moldova. Însă după cum remarcă mai
mulți experți și Vadim Brînzan, fost ministru al
Economiei în guvernul condus de Maia Sandu, în ultimele 9 luni preţul gazelor
pe piețele internaționale a scăzut esențial astfel că preţul oricum urma să se
micşoreze, inclusiv pentru țara noastră, de la 1 ianuarie 2020. Este bine să știm că prețul gazelor se stabilește
trimestrial, adică la fiecare trei luni se schimbă, în funcție de prețul
gazului pe piața UE cu un an în urmă. Cu toate acestea, elitele noastre
politice își fac nemeritat publicitate electorală și se laudă că au negociat
niște condiții avantajoase astfel încât populația să fie asigurată cu gaze, mai
ales pe timp de iarnă.
Guvernarea de la
Chișinău ar putea îngheța, din martie 2020, relațiile cu FMI. Premierul
Ion Chicu argumentează că „nu-i exclus că va trebui să luăm o
pauză în relațiile cu această instituție financiară internațională”.
Președintele Dodon se contrazice singur pe
această temă. Pe de o parte, poziția președintelui la acest subiect este că „Nu mai putem trăi din credite și ajutoare
venite din afara țării. Trebuie doar să muncim mai mult’’.
Însă pe de altă parte, își construiește campania electorală pe creditul rusesc
de 500 milioane USD. Deocamdată nu sunt nici un fel de garanții că vom primi
măcar un dolar de la ruși. Acest credit este la moment doar o promisiune care
apropo a mai existat și în 2009, bani
care nu au venit nici atunci. În schimb, prin declararea creditului rusesc,
Dodon și Chicu generează reticența UE și a partenerilor occidentali față de
Republica Moldova, care echivalează cu blocarea dialogului cu FMI, UE și alți
creditori.
Poate
Moldova să supraviețuiască fără suport financiar extern? De supraviețuit da, de
dezvoltat nu. În lipsa uni suport financiar extern Guvernul poate să-și onoreze
obligațiile sale sociale, salariale și de întreținere curentă a instituțiilor.
Însă acest lucru se realizează din contul investițiilor în infrastructură. Altfel
spus toți banii ,,se duc repede” și oamenii de rând pe bună dreptate nu observă
cum se dezvoltă infrastructura.
Autor
Șaran Vladislav
Acest
material a fost scris cu susținerea companiei «Genergy S.R.L.» Moldova. Opiniile
exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția «Genergy
S.R.L.» Moldova.
Comentarii
Trimiteți un comentariu